Märkus:
Need konspektid kirjutas üles Laura Campadelli ühe Maceratas
toimunud kursuse ajal augustis 2012. Pablo Auladell on lahkelt
lubanud need avaldada. Tuletame meelde, et konspekti kui sellise
iseloomu tõttu(kirjutatud reaalajas) on selle artikli sisuks vaid
Pablo Auladelli osalised mõttefragmendid illustratsioonist.
I osa loe siit
18/07/2012
Repertuaar
Joonistamine
on valikute ja piirangute töö, isegi realistliku stiili puhul. Kui
pilt ei toimi, ei ole millegi lisamisel mõtet, sellega võib hoopis kaotsi
minna algne idee. Tavaliselt on parem alustada taas algusest. Õpilased ja
algajad eksivad selle põhimõtte vastu tihti ja seda on näha nende
portfooliotes. Need näivad kataloogidena, kus on esindatud
kõikvõimalikud visuaalsed lahendused, alates perspektiividest
kadreerimise ja kujutisteni. Tegelikult on ühe professionaalse
illustraatori repertuaar suletud ja vaid talle omane. See koosneb
vaid teatud miimikast(väljendusest) ja mõnest vaatepunktist.
Kõigi
professionaalide repertuaar on suletud ja sellest peetakse kinni.
Wolf Erlbruch "Part, surm ja tulp"
Hansel e Gretel, Susanne Janssen, Être editiones
“Hänselis
ja Gretelis” nullib Susanne Janssen väljenduslikkuse, mets ilmub
alati frontaalvaates ja tegelaste näod ei muutu.
Kokkuvõtteks,
et konstureerida meie oma keelt, peame tegema selgeks tähestiku,
mida on vaja selle rääkimiseks ja just see tähestik on meie
repertuaar. Niisiis on täiesti lubatud eksperimenteerimine, aga
alati repertuaari sees ja alati väheste elementidega.
Pablo
Auladell näiteks on piiranud oma töövahendeid, tehes kindlaks,
mida täpselt kasutab grafiidi-, mida tindi- või muude tehnikate
puhul. Sama teeb ta piltide mõõtudega – ta ei tee enam tulevasest
raamatust suuremaid illustratsioone, teostab kõik skaalal 1:1.
Muuhulgas on ta hakanud mõtlema raamatust kui ühest tervikust,
mitte kui paljude eraldiseisvate illustratsioonide kogumist. Seoses
sellega on ka tõsi, et kunstiteos on elav asi ja peab selleks saama
tasapisi, töö käigus. Niisiis võib juhtuda, et ühel hetkel
tööprotsessi käigus nõuab see mingit kindlat lisandust(teatud
joont, teatud värvi). Selles mõttes teravdub aastate jooksul
kuulamisoskus ja loomulikult minnakse sellega kaasa.
19/07/2012
Stiil
on
fundamentaalne, see on keel. Selle omamine annab kindlustunde,
muudab meid äratuntavaks, nagu Lorenzo Mattotti või Saul Steinberg.
Cela,
esimene Hispaania Nobel, ütles, et kui sisened ruumi, kus kõik on
lõhnastatud sama parfüümiga, ei pea sa lõhnama tugevamalt, vaid
teistmoodi. Niisiis pole vaja olla “tugevam”(üritades kellestki
paremini joonistada), piisab sellest, kui oled teistsugune, kui sul
on oma stiil.
Selle
otsimisel/leidmisel võib osutuda väga kasulikuks eesmärgi
täpsustamine. Mõned näited:
Paul Cézanne
Paul
Cezanne'i eesmärk oli kujutada oma teostes igavest ilu ja seetõttu
maalis pilte, mis töötlesid klassikalist stiili ja mis olid värvide
ja vormide poolest tasakaalus. See muutis kujutatu geomeetrilisest
vaatepunktist puhtamaks ja selgemaks kui reaalsuses. Tulemuseks on,
et tema pildid on ilusad ka 1000 aasta pärast. Tema eesmärk mõjutas
täielikult tulemust: võttes arvesse, et see eesmärk oli tema jaoks
reaalsusest olulisem, pidi ta oma maailma loomiseks väänama
perspektiivi, anatoomiat ja lihtsustama vorme.
Van
Gogh tahtis edastada ja väljendada emotsioone, nii muutusid
vastavalt sellele tema pintslitõmbed ja värvivalik.
Gaugain
oli puhtuse ja süütuse otsingutel ning seetõttu otsustas ta
portreteerida primitiivseid kultuure.
Pablo Amargo
Pablo
Amargo on kontseptuaalne
illustraator:
lugude jutustamise asemel eelistab ta idee selget ja otsest
edastamist ja et seda teha, ei jäta ta miskit saatuse hooleks
(töötab ka tindiplekkide kallal, mida teised tavaliselt pritsivad
suvaliselt).
Javier
Zabala on risti vastupidine – selle asemel et edasi anda selgeid kontseptuaalseid ideid, eelistab ta vabakäelist jutustamist – juhus on tema jaoks
oluline element piltide loomisel.
Lähtudes
nendest illustratiivsetest näidetest peame endilt küsima, mis
huvitab meid ja milline on meie eesmärk, pidades meeles, et meie
piirid on tegelikult meie tugevus. Ja peame õppima varastama –
loomulikult ilma plageerimata – aga teostades palju peenemaid
vargusi “Picasso stiilis”, kes, kui nägi võimalust miskit pihta
panna, ei lasknud seda käest. Muide, Cezanne'ilt varastas ta
arlekiinide ja Goyalt Guernica tarvis(langeva Hispaania rahva
valukarje ja kodusõja saagiks olemine on Goyal ja Guernicas identne
).
Antonio
Lopez varastas Velasquezelt Madridile tüüpilise valguse.
Vargused
võivad niisiis seisneda nii valguses, tunnetuses kui miimikas. Kui
jõutakse sinnani, tuleb hoida meeles Bob Dylani nõuannet: kui sulle
keegi meeldib, ära keskendu temale, vaid uuri, kes oli tema õpetaja.
Niisiis, kui sulle on sümpaatne Moebius, vaata Gustave Doré
graafikat.
On
ainult üks oht, kui ollakse jõutud oma stiilini, ja selleks on
liigne kindlus omaenda joones ja keeles, unustades, et igal
eraldiseisval tööl on omad vajadused ja oma eripära.
LÕPP.
No comments:
Post a Comment